Regelmatig kijk ik met mijn klanten mee tijdens een demonstratie van een softwaresysteem. Van kaartverkoop tot boekhouding, van planning tot CRM – ik heb al heel wat systemen van binnen gezien. Wat me vaak opvalt zijn de enorme verschillen tussen hoe leveranciers zo’n demonstratie aanpakken. De ene keer komt er een salesmanager met een glanzende presentatie – dan is het mijn taak om daar ‘voorbij’ te komen, in te zoomen op de details die voor deze specifieke klant van belang zijn, en ook aandacht te vragen voor zaken in de software die misschien niet helemaal aansluiten bij de wensen. De andere keer wordt de demo gegeven door een meer technisch iemand, en moet ik er juist voor zorgen dat we niet verzanden in details ten koste van de grote lijn, of in wat er niet is ten koste van wat er wél is.
Van al die demo’s heb ik enorm veel geleerd, en dat probeer ik te gebruiken als we Uurwerk Online tonen aan geïnteresseerden. Ik neem altijd een van onze ontwikkelaars mee. Niet alleen voor de technische details, maar ook omdat het voor hem heel waardevol is om de reacties op ons systeem te zien en te horen. Zelf doe ik mijn best om inzicht te geven in de logica van het systeem, en aansluiting te zoeken tussen de werkwijze van de organisatie waar we mee praten en hoe Uurwerk in elkaar zit. Salesmanagers zullen we nooit worden, maar we doen wel ons best om ons eigen verhaal te vertellen en dat samen te brengen met dat van de klant.
Heb je interesse in een demo van Uurwerk Online voor jouw organisatie? Voel je vrij om een (video-)belafspraak te maken. In een halfuurtje komen we een heel eind!