Blog - observaties over roosters, koppelingen en goed werkgeverschap

Geen toegang, gek hè?!

“Ik wil mijn planner graag helpen met het rooster maar dat lukt niet met mijn inlog.” Een medewerker van een van onze Uurwerk Online klanten mailt onze helpdesk, met de planner in CC. Superlief dat hij de planner wil helpen, maar dat dat niet zomaar lukt is toch niet zo heel raar? Het zou wat wezen zeg, als alle medewerkers zomaar het rooster konden verbouwen!

Wij zouden best eens in het hoofd van zo iemand willen kijken. Je werkt bij een theater en bekijkt je rooster in Uurwerk. Op een schone dag wil je de planner helpen en bent verbaasd dat dat niet kan. Voor ons als nerds is het zó logisch dat er dan iets aan je toegangsrechten gedaan moet worden! Maar hij denkt dus dat er iets fout gaat. En zijn planner komt blijkbaar ook niet op het idee om zijn rechten te laten aanpassen.

Je kunt zeggen dat dit een taak is voor elke organisatie: zorgen dat de medewerkers die toegang hebben tot de systemen enig benul hebben van hoe toegangsrechten werken; dat er iemand is die vinkjes zet op basis van hun functie om te bepalen wat ze wel en niet kunnen in het systeem; en dat ze diegene even aan de mouw moeten trekken als ze van functie veranderen. Maar anderzijds: er zijn ook mogelijkheden om te signaleren dat gebruikers in een systeem bepaalde dingen proberen die niet bij hun rechten passen, een patroon te herkennen en de beheerder een seintje te geven dat de rechten van diegene mogelijk niet meer passen bij de taak.

We zijn hier in Uurwerk Online wel mee bezig omdat we zien dat bijvoorbeeld leidinggevenden regelmatig proberen het rooster te wijzigen, maar een medewerker die probeert te roosteren waren we nog niet eerder tegengekomen.