Blog - observaties over roosters, koppelingen en goed werkgeverschap

Luisteren naar de klant

Eén van de moeilijkste dingen van software bouwen is luisteren naar degene die ermee gaat werken. Het lijkt zo simpel: je analyseert een werkproces en automatiseert het stap voor stap. Zodat het systeem doet wat de gebruiker zelf ook doet, maar dan sneller, zonder fouten en zonder ingewikkeld gedoe. Maar het komt maar al te vaak voor dat een systeem vervolgens niet wordt gebruikt. Afgelopen week las ik dit interessante artikel over waar het mis kan gaan. Een viertal luistertips, die wij naar beste weten toepassen bij de doorontwikkeling van Uurwerk Online:

➡️ Als je vaak met dezelfde gebruikers spreekt, gaan ze beleefd reageren en houden hun kritiek voor zich.
➡️ Je wilt niet horen wat mensen willen (hun oplossing), maar met welk probleem ze zitten. Het verzinnen van de oplossing is jouw taak.
➡️ Er is niet één oplossing: denk door en bouw de allerbeste, of bouw iets wat op meerdere manieren gebruikt kan worden.
➡️ Soms moet je gebruikers helpen om te zien wat het probleem is. Doorvragen dus, en soms sturend optreden.

Klik HIER voor het artikel.